Het smelt

Het smelt

Lize Spit
Das Mag Uitgeverij

Dertien jaar na een snikhete zomer die volledig uit de hand loopt, keert Eva terug naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak.

1988 is een bijzonder jaar voor het kleine, Vlaamse Bovenmeer: behalve Eva worden er slechts twee andere kinderen geboren, Pim en Laurens. De drie maken er hun hele jeugd samen het beste van. Tot de bloedhete zomer van 2002; de jongens worden pubers met snode plannen. De verlegen Eva kan meedoen of oprotten. Die keuze is geen keuze.

Het oordeel van de jury: "Er is nog maar iets meer dan een jaar verstreken sinds de naam Lize Spit hooguit een bel deed rinkelen bij de kleinste kring van kenners, zij die de uitslagen van de WriteNow-wedstrijden permanent vers in het geheugen dragen. De debuutroman van Lize Spit, Het smelt, raasde in 2016 als een storm over eerst het Vlaamse en daarna ook het Nederlandse landschap en liet in zijn spoor weinig anders dan bewondering achter. Vandaag kan men noch om Spit noch om haar alom geprezen krachttoer heen. In Het smelt wordt een fijnzinnige balans gevonden tussen enerzijds schijnbaar ongecompliceerd leesplezier en anderzijds een beklemmende meedogenloosheid. Het is een trefzekere greep in het nekvel en soms knijpt Spit wat harder. Dan doet ze de pijn die onder het proza verscholen ligt voelen. Zodra ze in de huid van Eva kruipt getuigt Spit van een bijzonder inlevingsvermogen. Wanneer Eva, die met broer en zus opgroeide in het landelijke Bovenmeer, na jaren in haar geboortedorp terugkeert om het niet meer te verlaten, volgt binnen een zorgvuldig afgebakend en gedoseerd spanningsveld een confrontatie tussen heden en verleden. Spit betoont zich een meester van de scène en schreef met Het smelt een roman die blijft nazinderen."

Vanaf maandag 10 april kan je hier met de Lezersjury discussiëren over de 5 boeken van de shortlist. 

Discussieer mee

124 reacties

Plaats een reactie

afbeelding van Geert Buyens
Geert Buyens
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Het lijkt me dat dit het boek is dat de meesten onder ons al gelezen hebben - ik heb op de kick-off bijeenkomst van de lezersjury in ieder geval dat gevoel gekregen - en er zat telkens een positieve of negatieve vibe in het relaas (met hashtags zou dat heten: #GoedGeschreven #ZoJongNog #Ruw #KempenseHerkenbaarheid ...). Wat is er dan makkelijker dan de comment die ik er ooit over plaatste op https://www.goodreads.com/ (wat ik trouwens voor elke boekenliefhebber een echte aanrader vind) hier te herhalen - en ik sta er nog helemaal achter: "Soms lees je een boek waarvan je denkt "dit is één van de top 10 boeken die ik ooit gelezen heb" (goed wetende dat in die top 10 al zeker 20 boeken staan). 'Het Smelt' van Lize Spit is zo'n boek. Moeilijk om neer te leggen, heerlijk geschreven, duidelijke structuur met 3 soorten hoofdstukken (heden, verleden, en thema's die het sociale leven van de hoofdpersoon gevormd hebben), en een taalbeheersing zonder weerga. Ik heb enorm genoten van dit verhaal dat zich in het fictieve Kempense Bovenmeer afspeelt, waarbij ik toch vaak aan Reetveerdegem uit De Helaasheid der Dingen van Dimitri Verhulst moest denken - alleen is in Het Smelt de verhaallijn wat mij betreft oneindig veel rijker."
afbeelding van Leon Vos
Leon Vos
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ben het boek voor de tweede keer aan het lezen, mijn oordeel staat nog niet vast; ik heb wel mijn bedenkingen bij de taalbeheersing die jij zo apprecieert: mij stoort een aantal slecht gebouwde zinnen met daarin syntactische fouten, het gebruik van dialectismen zonder dat die een meerwaarde hebben... Maar zoals gezegd: mijn oordeel is nog niet gevormd!
afbeelding van Geert Buyens
Geert Buyens
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik snap je reactie, Leon. Misschien ben ik als Kempenaar wat verdraagzamer in mijn reactie, omdat ik de zogenaamde syntactische fouten waarover jij het (waarschijnlijk terecht) hebt, eerder interpreteer als mooie vormgeving van mijn eigen dialect (les excuses sont faites pour s'en servir enzovoort enzovoort). Of dialectismen een meerwaarde hebben vind ik een superinteressante discussie in de context van deze literaire prijs - voor mij hoeft dat niet, maar het is wel een kritische vraag waard. Ik kan alleen maar vaststellen dat dialecten in vele kunstvormen een toegevoegde waarde zijn, zonder dat het imperatief is dat iedereen het daar mee eens is. Persoonlijk geniet ik alvast van de taalverscheidenheid van Flip Kowlier, Tourist LeMC, Het Zesde Metaal, Bevergem, Tom Boonen, en Van Genechten :-) Misschien ook nog een algemene tip: als je reageert op wat iemand anders heeft gepost, plaats die reactie dan als reactie op de reactie ('t is duidelijk: ik moet geen schrijver worden), anders geraakt één en ander zoek in een hele hoop commentaar - en nu had ik geluk dat ik jouw reactie snel zag, maar ingeval van enkele dage later is niet meer duidelijk wat een reactie is op wat.
afbeelding van Geert Buyens
Geert Buyens
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik zie nu aan de inspringing dat je je bedenking wel degelijk als reactie op die van mij had gepost, Leon ... we moeten allemaal nog een beetje wennen denk ik. :-)
afbeelding van Leon Vos
Leon Vos
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Die taalverscheidenheid kan ik waarderen, zeker als het de bedoeling is op die manier het Nederlands te verrijken. Bij Spit heb ik eerder de indruk dat het een gebrek aan taalkennis is.
afbeelding van Shana Rasschaert
Shana Rasschaert
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik versta wat je wil zeggen, Leon. Ook is stoorde me aan de zinsbouw. Ook ik vorm dus nog geen oordeel. Ik wil het nog even laten bezinken.
afbeelding van Maria Leentje Hozee
Maria Leentje Hozee
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Een 'vlotte lezer' die een breed publiek aanspreekt. Autobiografische boeken over ingrijpende gebeurtenissen uit het leven van de auteur doen het altijd goed. Het verhaal klopt, de spanningsboog blijft mooi overeind en onderweg krijgen we nog een paar toegiften. De gebruikte taal is eenvoudig en nuchter. Het verhaal leest als een script. Gelukkig is er meer : de extra spanningsboogjes, een opmerking, een waarneming, de aandacht hoe fragmentarisch ook voor de andere personages in dat vrij afstandelijk geschreven ik-verhaal - ook een verdienste, emotioneel wordt het nooit - geeft het boek de broodnodige diepte. Al bij al, een mooie promotie voor 'het boek'.
afbeelding van Louis Wouters
Louis Wouters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Dit boek is op een hele korte tijd enorm populair geworden bij de boekenliefhebbers en is daarom ook al vaak door vele van jullie gelezen. Vele vinden het een goed boek andere vinden het maar niets. Ik sluit me aan bij het eerste. Zeer vlot leesbaar. Het boek wist me 480 pagina's lang te bekoren. Zeker een van mijn favoriete. Van deze schrijfster gaan we nog horen. Ik kijk alvast uit naar haar volgende boek.
afbeelding van Didier Moreels
Didier Moreels
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik vind het een mooi boek.Vlot geschreven.Een wrede problematiek.Het boek boeit van het begin tot het einde.Vanaf het begin vroeg ik mij af waarvoor die ijsblok diende.Eva toonde ook maar weinig zelfrespect.
afbeelding van Saskia Phemba
Saskia Phemba
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik moet nog een paar dagen wachten op mijn boeken door een trip in het buitenland. Om licht te reizen steeds de kindle op zak want inderdaad, zoals zovelen heb ik dit boek al gelezen. Maar ik begin er opnieuw aan. Om met een andere focus te lezen. Enerzijds kijk ik ernaar uit, anderzijds niet, het is een duister boek. Benieuwd wat een tweede lezing op zulke korte tijd teweegbrengt.
afbeelding van Erna Plaisier
Erna Plaisier
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Heb het boek meteen na het verschijnen gelezen. Ben nu opnieuw begonnen en lees het nu anders, nu ik weet heb van dat smeltende ijs! Het valt me meteen op dat Eva als jonge tiener al met de dreiging van een strop rond haar hoofd moet leven! Haar vader demonstreert zelfs de praktische kant ervan. Haar gezin met alle problemen beklemmen haar als een strop…
afbeelding van Maria Leentje Hozee
Maria Leentje Hozee
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Tja, die strop zo vroeg in het boek blijkt veelzeggend en is van meet af aan ronduit griezelig. Als inleiding op aandachtig lezen vind ik 'Hoe lees ik?' van Lidewijde Paris een aanrader. Je gaat daarna meteen meer op details letten zonder dat het leesplezier gefnuikt wordt.
afbeelding van Nicolette Peters
Nicolette Peters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
ik ben het boek aan het lezen (a.s woensdag wordt het ook in een van mijn leesclubs besproken) dus ik kan inhoudelijk nog niet reageren. de struktuur van het boek vind ik interessant: heden, verleden en thema's. ik wilde alleen even bevestigen dat ik het boek van lidewije paris 'hoe lees ik' ook een aanrader vind !
afbeelding van Erna Plaisier
Erna Plaisier
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Dankjewel voor de tip!
afbeelding van Bram Meert
Bram Meert
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik heb gemengde gevoelens over gehouden aan "Het smelt". Het las lekker weg, is vlot geschreven, volks, maar o zo donker en eenvoudig geschreven. Het is een sterk en goed debuut zonder twijfel,maar voor mij toch iets meer hype dan literatuur. Een lekker tussendoortje alvorens het echte werk begint.
afbeelding van Louis Wouters
Louis Wouters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
"het smelt" is inderdaard een hype ,volks,vlot geschreven en zondermeer een goed debuut. Een interssant punt van discussie lijkt me wat verstaan we onder het woord literatuur. Wanneer beschouw je een boek als literatuur en wanneer enkel als een hype?
afbeelding van Maria Leentje Hozee
Maria Leentje Hozee
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Nou volks. Het boek is in een eenvoudige, dagelijkse taal geschreven. Bij volks stel ik me toch nog wat anders voor. Afgezien van de taal waarin het verhaal geschreven is en het hoofdverhaal zelf, zijn er ook parels van waarnemingen. Zo vind ik bijvoorbeeld Eva's beschrijving van de als 'sterk' voorkomende -ongetwijfeld met haar ouders in het West-Vlaams - telefonerende moeder en de 'persoonsverandering' die deze ondergaat bij het neerleggen van de telefoon, van een diepgang die het eenvoudige verhaal te boven gaat.
afbeelding van Nicolette Peters
Nicolette Peters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
volkstaal = streektaal >> geen standaardtaal
afbeelding van Nicolette Peters
Nicolette Peters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
alles kan een hype, een rage zijn. heeft dus niet alleen met literatuur te maken. interessante discussie: wat is literatuur en wat is lektuur ?
afbeelding van Louis Wouters
Louis Wouters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Is inderdaad interssante discussie. Literatuur is volgens mij eerder bedoelt om bij een boek de mensen aan te zetten tot denken en eventueel emoties op te roepen. Zodat je je herkent in sommige situaties van het boek. Lectuur lijkt me meer gericht op algemene teksten, zoals bv. Een folder.
afbeelding van Anneke Wouters
Anneke Wouters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Mooie opmerking. Ik heb het boek net uit ( en heb zelfs het forum nu pas bekeken uit schrik voor spoilers ) maar uit opmerkingen vooraf had ik dit debat ook al in het achterhoofd aangezien het zo aanwezig is. Waar ligt de grens tussen hype en literatuur ( of inderdaad literatuur en lectuur) ? Lezen is nu eenmaal subjectief en voor sommigen mensen kan er iets uit de boeken gehaald worden ( gevoelens, herkenning, reflectie ?) en voor anderen zal het als “lectuur” of iets dat oppervlakkig en simpel is, ervaren worden. (Uit mijn persoonlijke omgeving merk ik ook op dat velen het precies afschuwen voor het “ Vlaamse, de helaasheid der dingen “ gehalte, wat ik wel vaak zie terugkomen, heeft ook met smaak en voorkeuren te maken denk ik dan ) Persoonlijk vond ik het een sterk boek en werd ik tijdens én na het lezen toch geraakt door zo een -op het eerste zicht- simpele verhaallijn. De droge schrijfstijl gaven het boek voor mij vaak een komisch maar ook tragisch gehalte ( “Niet lang geleden las ik ergens dat het bedrag dat een roker jaarlijks aan sigaretten besteedt genoeg is om van op vakantie te gaan. Niemand onderzocht of er ook mensen zijn die roken net om niet met hun hele gezin op reis te moeten”). Eenvoud met toch een rare nasmaak.
afbeelding van Raf Walschaerts
Raf Walschaerts
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Mooi debuut? Daar ben ik het absoluut mee eens. Vlotte pen? Zonder twijfel. En toch werd ik nooit helemaal bij mijn nekvel gegrepen door het boek. Enige moeite misschien om me te laten meeslepen door de erg aanwezige plot van het ijs? Misschien. Ik ga hem nog een keer lezen!
afbeelding van Raf Walschaerts
Raf Walschaerts
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Mooi debuut? Daar ben ik het absoluut mee eens. Vlotte pen? Zonder twijfel. En toch werd ik nooit helemaal bij mijn nekvel gegrepen door het boek. Enige moeite misschien om me te laten meeslepen door de erg aanwezige plot van het ijs? Misschien. Ik ga hem nog een keer lezen!
afbeelding van Shana Rasschaert
Shana Rasschaert
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik versta je volledig! Ik vind het ook een mooi debuut dat vlot leest, maar het laat me achter met een dubbel gevoel. Enerzijds vind ik het een mooi verhaal waarbij alles in elkaar smelt, maar anderzijds stoorde ik me soms aan de zinsbouw en mis ik iets. Is het door de hype dat ik het met argusogen bekijk? Ik weet het nog niet echt. Dat moet ik nog even laten bezinken.
afbeelding van Linda Vander Elst
Linda Vander Elst
reageerde 2 maanden 6 dagen geleden
In jouw reactie kan ik me helemaal vinden. Ondertussen ben ik aan het vierde boek begonnen en is 'het smelt' toch het verhaal dat het meest blijft hangen.
afbeelding van Christine Bols
Christine Bols
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Vermoedelijk zijn we het allemaal eens over de 'vlotte pen' van Spit. D
afbeelding van Christine Bols
Christine Bols
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Sorry, reactie vroegtijdig afgebroken ... Vermoedelijk zijn we het allemaal eens over de vlotte pen van Spit. Schrijven kan ze zeker, maar ik ga toch ook een beetje akkoord met Bram die het nogal een simpel taalgebruik vindt. Ik kan wel genieten van haar schrijfstijl, hoewel ik me tot nu toe een beetje stoor aan de seksuele beschrijvingen in het dialect. Goed, verder lezen nu!
afbeelding van Bart Vercarre
Bart Vercarre
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Het boek verscheen vorig jaar in januari. Toen had ik het over het hoofd gezien. Mijn vriendin kocht en las het boek. Het maakte me heel nieuwsgierig maar op dat moment zat de 'hype' me in weg. Begin dit jaar, toen de Spit-wind wat gaan liggen was, ben ik er aan begonnen... Persoonlijk vind ik het een boek dat meer dan de moeite waard is om te lezen. Sterk debuut. Maar toch steekt dat 'ge-hype' steeds weer de kop op! Kan een boek niet gewoon goed zijn ook al krijgt het veel media-aandacht? Doet een hype iets af aan de kwaliteiten van een boek? Ik blijf het alvast een goed en beklijvend boek vinden.
afbeelding van Leon Vos
Leon Vos
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Het is inderdaad een sterk debuut met nogal wat zwakheden. De vraag is ook of de hype er niet voor zorgt dat het boek te veel verwachtingen wekt en dus meer moet bewijzen dan de andere genomineerden.
afbeelding van Shana Rasschaert
Shana Rasschaert
reageerde 2 maanden 4 dagen geleden
Bij mij is dat net hetzelfde. Als een boek een hype is, wacht ik meestal tot dat dat is gaan liggen, maar dan nog blijven de verwachtingen hoog. Ik heb net "Wil" uitgelezen en "Het smelt" blijft toch meer hangen qua verhaal.
afbeelding van Annemie Salu
Annemie Salu
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Eerst dacht ik 'wat een fijne, warme sfeer, recht uit mijn tijd als jongere in een klein dorp, dat gevoel wordt hier gecreërd' maar al snel wordt het grimmig, bevreemdend,gruwelijk.. Waw, wat een ongelooflijke rollercoaster. Dit lijkt mij +16 trouwens. Ik bleef wel wat boven het tafereel zweven en werd niet , zoals met andere goeie boeken die ik las, helemaal erin getrokken... Even afwachten wat de andere boeken met mij doen.
afbeelding van Tom Dinneweth
Tom Dinneweth
reageerde 2 maanden 1 week geleden
... zal ik maar de knuppel in het hoenderhok gooien? Ik vond 'Het smelt' bepaald matig. Het hele verhaal steunt op enkele sleutelscènes, maar is desondanks toch best lijvig. Een mooie zin is altijd fijn, en ik geloof dat weinigen zullen betwisten dat Spit vaak mooie observaties naar voren brengt. Maar toch - er mocht best in gesnoeid worden. Er zijn honderden pagina's waarvan ik me zelfs niet herinner wat er in gebeurd is. Dat op zich verwondert me niet, want 'Het smelt' gooit zo'n beetje alle platgekauwde klassiekers van de Vlaamse literatuur op een hoopje. De marginaliteit van een bekrompen dorp, drankmisbruik, zelfmoord, dierenmishandeling, masturbatie ... Noem mij een idealist, maar dit is wat mij betreft al iets te lang het vaste repertoire van Vlaamse literatuur. Het is allemaal wat te veel 'De Helaasheid der Dingen', maar dan nog eens opnieuw. Het overgrote deel van het boek rijgt dit soort clichés aaneen, naar mijn gevoel. Daarnaast vond ik het ook gewoon tot op het ergerlijke af ongeloofwaardig. Zelfs de hoofdpersonages blijven eerder eendimensionaal, en zijn, zeker voor veertienjarigen, absurd gemeen en sadistisch. De kroon op het werk, de fameuze 'verkrachtingsscène', mikt mijn insziens op de goedkope 'shock value' en verdoezelt zo dat het structureel en plotsgewijs toch niet bijzonder veel soeps was daarvoor. Daarom ook dat ze zo lang uitgerokken wordt. Dan het einde, wel, ook dat geloof ik niet. Na x aantal maal het raadsel gelezen te hebben, zie je ook wel van op kilometers aankomen wat Eva nu met haar blok zou gaan aanvangen. Enfin, ik vond het niet vreselijk. Spit schrijft op zich mooie zinnen. Maar bij het zoveelste boek over kneuterig Vlaanderen, dat om een of andere reden voor iedereen herkenbaar lijkt, heb ik toch mijn bedenkingen. Het mag van mij wel eens wat meer zijn, of op zijn minst iets anders. Want nu, met de goedkope verkrachtingsscène en de verder nogal onbenullige observaties over hoe Twix-repen vroeger Raiders werden genoemd, liet het boek mij bijna even koud als het ijsblok in Eva's koffer.
afbeelding van Deborah Leloup
Deborah Leloup
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het smelt is een verdienstelijk debuut maar zeker geen meesterwerk. Het mist de taalvirtuositeit van bijvoorbeeld Rivieren of Wil. Persoonlijk heb ik het echt niet graag gelezen. Het had allemaal wel wat minder choquerend en minder vulgair gemogen voor mij.
afbeelding van Maria Leentje Hozee
Maria Leentje Hozee
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ook ik heb moeite met uitsmeren van Vlaamse platvloersheid en enggeestigheid. Hugo Claus was er een meester in. Hoe taalvirtuoos ook, ik heb hem en met hem veel Vlaamse auteurs dan ook nooit graag gelezen. Aan Het smelt ben ik pas begonnen toen het boek de shortlist bereikte en zo 'verplichte lectuur' werd. Het heeft mij niet teleurgesteld ondanks het onderwerp en wat het gebrek aan taalvituositeit genoemd wordt. Een boek kan goed zijn om heel wat redenen en taalvirtuositeit is daar maar één van en zeker niet deze die een iets breder publiek aan het lezen zet. 'De Fintro Literatuurprijs wil de Nederlandstalige boekenprijs zijn die het dichtst bij lezend Vlaanderen staat en wil zo eigentijdse Nederlandstalige literatuur bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht brengen' lees ik op de website van deze Prijs. Het smelt is m.i. laagdrempelijk zonder platvloers te zijn. De taal komt mij - als zestiger - niet als nodeloos choquerend over. Ik weet niet hoe autobiografisch het werk is maar ervaring leert dat kinderen echt tot als onmogelijk beschouwde wreedheden in staat zijn. Wellicht bevat de shortlist meer gesmaakte en minder gehypte kanshebbers. Rivieren heeft veel pluspunten en Wil valt ondertussen ontzettend goed mee ondanks 'het Vlaams' waar ik als volbloed Vlaming meer moeite mee heb -er wordt nogal eens een zin herlezen - dan met het gemiddelde Nederlandse boek.
afbeelding van Anoniem
Anoniem
reageerde 2 maanden 1 week geleden
discussietips bij 'het smelt' http://boekensalon.nl/discussietips/spit-lize-het-smelt
afbeelding van Yannick Geens
Yannick Geens
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Om er dan maar meteen twee knuppels van te maken. In de helft van het boek aangekomen, vraag ik me toch voortdurend af of ik tot nog toe al iets functioneels gelezen heb. Spit beschrijft véél, maar volgens mij niet allemaal van even véél belang. De afwisselende verhaalniveaus werken niet altijd even goed en soms lijkt het alsof een extra hoofdstuk uit de contemporaine verhaallijn er maar is bijgeflanst 'voor de goede orde'. Voor mij mag het best wat minder houterig. Of de taal zo mooi is, durf ik te betwijfelen. Hier en daar een knappe observatie en een mooie wending, maar of die de rest van de tekst kunnen dragen... Wellicht valt het ook wat in het niets in de grote woordenmassa die het boek is. 'Het smelt' voelt voor mij erg episodisch aan, als een aaneenrijging van losse flodders. De details van 'kneuterig Vlaanderen' zijn hier voor mij dan ook helemaal niet functioneel. (Daar onderscheidt Spit zich volgens mij van de grote klassiekers.) Het leidt me integendeel meer af en me echt volledig in het boek verliezen heb ik alsnog niet meegemaakt. Veel stukken zijn naar mijn mening overbodig en daar durf ik me al eens aan te frustreren. Óf er komt nog een razend goede ontknoping aan, die alles waar ik me tot nu toe aan ergerde in een nieuw licht zet. Óf er komen nog 200 pagina's extra die me het gevoel geven dat ik aan het 'doorbijten' ben voor... niets. Geduld is een deugd en ik wil zeker niet te snel oordelen, maar wat de eerste helft van 'Het smelt' betreft, lijkt het mij niet veel soeps.
afbeelding van Shana Rasschaert
Shana Rasschaert
reageerde 2 maanden 4 dagen geleden
Ik deel jouw mening wel enigszins. Wat je aanhaalt over bijvoorbeeld de twix, dacht ik ook "Doet dit nu echt terzake?" Naarmate het verhaal vorderde, kon ik er precies over lezen. Op sommige momenten vond ik het zelfs te vulgair dat ik hoopte dat het stuk niet te lang zou duren. Nu ja, ik heb nog drie boeken te gaan. Dus er zal me wel één van mijn sokken blazen.
afbeelding van Rodney Talboom
Rodney Talboom
reageerde 2 maanden 4 dagen geleden
Bedankt voor de terechte knuppel, Tom! Jouw reactie geeft perfect weer wat mijn gevoel was na het lezen van "Het smelt", ondertussen ruim een jaar geleden. Er zijn enkele zaken die ik graag nog ter aanvulling wil opmerken.Zo kan ik er met de beste wil van de wereld niet bij dat er lezers zijn die nog verrast kunnen worden over het einde wanneer de titel eigenlijk de clou al weggeeft. Een meer essentiële bedenking misschien is of je als lezer die al wat meer gelezen heeft, nog verrast kan worden. Inderdaad is "Het smelt" bijzonder herkenbaar en lijkt het alsof je dit alles al eens eerder gelezen hebt. Hieraan kan Lize Spit uiteraard weinig veranderen, maar het speelt wel degelijk mee in de beoordeling van boek. Mijn zestienjarige versie had dit boek meer gewaardeerd, net omdat ik dan niet zou kunnen vergelijken met gelijkaardige werken.
afbeelding van Magda Popelier
Magda Popelier
reageerde 1 maand 3 weken geleden
Wat jij hier lang en breed beschrijft, wel datzelfde gevoel had ik ook. Het mocht best wat ingekort worden. Ik dacht wereldvreemd te zijn omdat ik die verkrachtingsscène met zo jonge gastjes er een beetje over vond. Ik heb altijd een wrange smaak bij de beschrijving van dergelijke toestanden.
afbeelding van Matthias Roggen
Matthias Roggen
reageerde 1 maand 3 weken geleden
Ja, ik kan me wel vinden in wat je zegt. Ik vond het echter helemaal niet zo een slecht boek. Zeker niet voor een debutante. Maar wat je zegt over alle clichés die op een hoopje worden gegooid. Ja, daar geef ik je ruimschoots gelijk in. Dan opteer ik eerder voor Olyslaegers. Aan zijn boek merk je dat je met een al iets oudere schrijver te maken hebt die zijn vak goed kent.
afbeelding van Josiane lienard
Josiane lienard
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Omdat er zoveel te doen is omtrent dit boek ben ik hiermee begonnen. Wel goed geschreven maar wat inhoud betreft......niet echt een boek om deze prijs te winnen. Gaat over vele seksuele uitspattingen bij de drie kinderen, niet de diepgang die ik zou verwachten van een zo overroepen boek !!
afbeelding van Leon Vos
Leon Vos
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Wat ook na de tweede lezing overblijft: de plot die je tot aan het einde blijft boeien, ook al wordt honderd bladzijden voor hjet einde al duixdelijk hoe dit bvoek gaat eindigen. Is dat niet meteen één van dce zwakke piuntenn va
afbeelding van Leon Vos
Leon Vos
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Wat ook na een tweede lezing als een huis blijft staan: de plot blijft je boeien, ook al wordt 100 bladzijden voor het einde duidelijk welke richting die uitgaat. Is dat niet meteen één van de minpunten van deze roman: te uitvoerig, te omslachtig, te veel uitweidingen die als zodanig geen verrijking betekenen..."In der Beschränkung zeigt sich der Meister..."? Voeg daarbij nogal wat storende, in mijn taalaanvoelen foutieve zinnen en zinswendingen zodat "Het smelt" in mijn ogen geen kandidaat-winnaar is. Het boek kruipt ook niet onder de huid, hoe afschuwelijk ook datgene is wat Eva ondergaat. Wordt dat veroorzaakt door te veel overkill? De auteur is dan wel God in zijn universum, maar ook daar is nood aan aannemelijkheid en consistentie.
afbeelding van Shana Rasschaert
Shana Rasschaert
reageerde 2 maanden 4 dagen geleden
Ik heb nu twee boeken gelezen. Het verhaal van Spit blijft wel hangen, maar voor mij is de taal ook een groot minpunt waar ik me echt aan heb gestoord. Enkel al om die reden is het voor mij geen winnaar.
afbeelding van Anoniem
Anoniem
reageerde 2 maanden 1 week geleden
discussievragen 'het smelt' http://boekensalon.nl/discussietips/spit-lize-het-smelt
afbeelding van Jan Leynaert
Jan Leynaert
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Ik heb het boek, in tegenstelling tot vele anderen, nog niet gelezen en ben nu pas een kleine 200 bladzijden ver. Zonder deze 'verplichte' lezing voor de lezersjury had ik het waarschijnlijk ook nooit echt gelezen (lichte allergie aan alles wat zeer sterk gehypet wordt...). Desondanks valt het boek me tot nu toe niet tegen. Ik vond de start van het boek heel sterk, maar nu lijkt het verhaal me toch af en toe wat te lang uitgesponnen, waardoor ik soms wat voeling verlies. Ik blijf echter wel benieuwd naar wat nog gaat komen. Het occasionele creatieve taalgebruik van de auteur vind ik, in tegenstelling tot sommige anderen, helemaal niet storend, maar dikwijls verfrissend en zelfs nodig om de donkere sfeer die in het boek rondhangt, te verlichten. Later meer...
afbeelding van Lutgart Van Den Bergh
Lutgart Van Den...
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Het Smelt mag dan alle ingrediënten voor een hype bevatten. Het zit ook vol clichés die dan voor mij wat te dik in de verf zijn gezet om nog geloofwaardig te zijn. Het einde kom me ook niet echt meer boeien. Ik was eigenlijk blij dat het gedaan was, het duurde me allemaal wat te lang. De stijl lag me ook niet. De taal is voor verbetering vatbaar. Ik zou het een verdienstelijk debuut noemen, maar ook niet meer dan dat. Ik begrijp wel dat jongeren +16 zoals iemand al suggereerde dit boek wel smaken. Ik het boek al een tijd geleden gelezen en kan me er niet toe bewegen om het voor een tweede keer te lezen, wat ik anders voor veel boeken doe als ik er een gefundeerd oordeel over moet vellen. De spade op de het op de cover en wat er later mee gebeurt houdt me gewoon tegen.
afbeelding van Luc Temmerman
Luc Temmerman
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Tot nog toe ontbreekt het mij wat aan spanning ... ik lees fragmenten als restanten uit de jeugd waar ieder van ons wel een boek zou kunnen over schrijven ... ben misschien nog niet ver genoeg ... nog steeds in blijde verwachting ...
afbeelding van Louis Wouters
Louis Wouters
reageerde 2 maanden 1 week geleden
In tegenstelling tot jou Luc zat de spanning er bij mij direct in. Ik wilde weten wat er met het blok ijs in de koffer ging gebeuren. Ik ben er zeker van dat het boek u nog wel zal bekoren:)
afbeelding van Jelle Mostien
Jelle Mostien
reageerde 2 maanden 1 week geleden
Het wil niet zeggen omdat een boek vlot leest, dat het je niet kan meeslepen. Soms mag het ook al eens een goed verhaal zijn dat vlot leest. Ik vind 'Het smelt' een goed boek. Een zeer mooi, typisch Vlaams verhaal. De afbrekende kritieken uit Nederland kan ik volkomen begrijpen. Het is een échte Vlaamse roman. Voor mij is 'Het smelt' één van de betere boeken van de laatste jaren, maar door de hetze errond kan ik begrijpen dat mensen die het boek nu pas lezen te hoge verwachtingen hebben waardoor het misschien niet tot zijn recht komt. Dat is enorm jammer. Het doet mij denken aan 'Het verdriet van België'. Hét magnum opus van Hugo Claus, maar voor mij een straf verhaal zonder meer. Een lang mooi verhaal, maar helemaal niets bijzonders zoals het in de media werd en nog steeds wordt beschreven.

Pagina's